April 4, 2009

sket je lg..sket je lg..

Posted in Aktiviti Anok Beranok at 11:44 AM by anokberanok

hei..hei..ape yg sket je lg tu??hahaha..sket je lg tggl mggu presentation..then..abes suda..huhu..bru2 ni..EMI Corporation Sdn Bhd da wat pembentangan psl projeknye..3D Animated Film..so..ok la..alhamdulillah..presentation ok..amin..lega la..wat preparation last minit..ade ke preparation??ishk..mcm x de je..haha..ntahla..tp ok la..yg pntg da lps..

bwh ni lak kami punye skteches storyboard psl our projek..ade ape2 komen regarding dis sketches..bgthu le ye..huhu..papai..

Advertisements

April fool peristiwa berdarah-rai kejatuhan Islam di Sepanyol..

Posted in GLoBaliSasI-an at 5:24 AM by anokberanok

Setiap kali menjelang 1hb April,

sesetengah orang kita begitu taksub dengan budaya ‘pandang kebarat’ menjadi begitu sibuk sekali.

Kepala mereka penuh dengan senarai mangsa-mangsa untuk dipermain-mainkan.

Yang penting mereka puas melihat muka mangsa-mangsa mereka merah padam kerana dipermain-mainkan.

Berbalik kepada perayaan April Fool’s Day ini,

adalah dipercayai bahawa ia mula dirayakan sewaktu kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol. Setelah bertapak berkurun-kurun lamanya di Granada, Sepanyol,

kerajaan Islam akhirnya runtuh diserang tentera-tentera Kristian.

Ketahuilah Islam dibawa ke Sepanyol oleh sahabat Nabi s.a.w. :Tariq binZiyad r.a. bersama bala-tentara paraMuslimin(sahabat r.ahum) Mereka berdakwah kpd Kafirin di Spanyol dan Islam tersebar ke seluruh Spain.Menjelang masa…

orang-orang baratKristian/Yahudi kurang senang dgn kemajuan Sepanyol dari segi sains dan ilmu.

Ketahuilah bahwa Universiti pertama di dunia dibina oleh kaum Muslimin di Sepanyol !!

Maka mereka sering serang Sepanyol tetapi gagal kerana iman dan amal kaum Muslimin begitu teguh sekali.

Mereka selalu ikuti ajaran2 Al-Quran.

Islam kata solat mereka solat, tutup aurat mereka pakai tudung dsn juga tidak berzina dan minum arak.

Kerana itu bantuan Allah sentiasa bersama kaum Muslimin di Sepanyol.

Maka setelah beratus tahun lamanya..Muslim Sepanyol mulalah lemah. Orang barat tahu selagi kaum Muslimin ikuti ajaran Al-Qurán mereka tiada boleh takluki Sepanyol.

Maka mereka hantar arak secara percuma ke Sepanyol..wanita2joget(belly dancers), menyebarkan cara gaul bebas dan sebagainya.

Lama-kelamaan kaum Muslimin termakan juga perdayaan barat itu.

Ramai antara muslimin/muslimat kaum muda Sepanyol terpengaruh dgn ala cara hidup barat hingga minum, zina dan sebagainya.

Mereka terlalai dgn maksiat dan lupa pd Allah swt.

Di saat-saat inilah bila Muslimin Sepanyol telah lemah maka tentera Barat serang Sepanyol dan akhirnya menang dan menakluki Sepanyol setelah Islam di Sepanyol selama 600 – 800 tahun.

Penduduk-penduduk Islam di Sepanyol(the Moors ) terpaksa berlindung didalam rumah masing-masing untuk menyelamatkan diri.

Tentera-tentera Kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan orang-orang Islam dari Sepanyol.

Penduduk-penduduk muslim ini,diberitahu bahawa mereka boleh berlayar keluar dari Sepanyol dengan selamat bersama-sama barang-barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal-kapal yang berlabuh di perlabuhan.

Orang-orang Muslim yang risau sekiranya tawaran tersebut merupakan suatu penipuan, telah pergi ke perlabuhan untuk melihat kapal-kapalyang dimaksudkan. Setelah berpuas hati, mereka membuat persiapan untuk bertolak.Keesokan harinya: ( 1 April ),

mereka mengambil semua barangan yang telah disiapkan lalu menuju ke perlabuhan.

Pada masa inilah pihak Kristian mengambil kesempatan untuk menggeledah dan kemudian membakar rumah penduduk-penduduk Islam ini.

Mereka(muslimin)juga tidak sempat untuk menaiki kapal kerana semuanya dibakar.

Pihak Kristian kemudiannya menyerang kaum muslim dan membunuh kesemuanya,lelaki, perempuan, serta anak-anak kecil.

Peristiwa berdarah yang menyedihkan ini kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian.

Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan sahaja di Sepanyol tetapi juga di serata dunia.

Yang menyedihkan, orang-orang Islam yang jahil mengenai peristiwa ini turut meraikan April Fool’s Day (Hari kaum Muslim Spanyol ‘difooled’ -dibunuh semuanya) tanpa menyedari mereka sebenarnya merayakan ulang tahun pembunuhan beramai-ramai saudara seIslam mereka sendiri.Semoga Allah sentiasa membuka pintu taubat untuk kita.

April 1, 2009

release tension..huhu

Posted in Uncategorized at 2:33 PM by anokberanok

ni sje2 nk release tensyen je ni..haha..dgr la..agak best..haha

March 30, 2009

bermula la episod kesibukan..

Posted in Rintihan anok beranok at 3:57 PM by anokberanok

hallawei..ape khbr smua..sht smuanye??huhu..aku ni ade lg mse nk taip2 kt blog ni kn..padahal asgmt belambak..haha..bkn ape..sje nk release tension jap.. next week aku akn sbuk dgn presentation week..hmm..cmne ni erk??

bosan gak nk kne present ni..ye la..nk bg org dgr bkn sng..tp lg bile org da dgr..kite lak yg jd “eh betul ke ape yg aku ckp ni??”..haa tu mslh tu..cmna nk wat tu??haha..aku pon x thu la..tp as long as kite phm ape yg kite nk ckp..so btul ke x ape yg kite ckp tu..bedal je…btul x btul..tu no 2..sape stuju angkt kening..haha

yela..klu kite nk stress pk psl tu sgt..kang present ntah ke mne..kite ntah ke mne..kn??kn??kn??..hehe..k la..x leh lelame kt sini..kang mende lak aku ngarut aku pon x thu..so..cau cin cau<<btul ke ni??..huhu

presentation_skills

March 29, 2009

malasnye…

Posted in Uncategorized at 5:17 PM by anokberanok

hi hi hi..bertemu lg kite dlm ruangan yg x penah blh menemukn kite..haha..bosan gilos..tgh2 mlm nk stay up wat asgmt..bosan gwe..x de keje laen ke nk wat??haha..mne x nye..klu cuti tu..cuti btul2..x de da nk tgk2 asgmt ni..haa..skg mule la bru nk ingt ade asgmt..rasekn..wat lg tangguh2..kn da merase..haha

td tetibe je nk buke youtube..tringt mse diploma dulu..tringt zmn2 kt kpmim..4 thn kt situ..mcm2 jd..jth bgn suke duke sme kt situ..tup2..tringt lak dulu mse final sem..msuk pertandingan mentor mentee..x nk msuk..tp tepakse..ade 1 prtndgn tu..nynyi lgu kumpulan..x sgka blh mng..haha..klaka2..nk tgk??kt bwh ni videonye haha..layannnnnnnnnnnn..

mana mau dpt duit ni??adess

Posted in Rintihan anok beranok at 5:37 AM by anokberanok

hi..ade ke yg nk jwb hi aku ni??haha..ntah la..bln ni bln yg plg memeritkn aku rse spjg aku dok sini..sbb bln ni aku btul2 sengkek..adess..duit x de ni..skg ni tggl bpe bls hinggit je ni..ntah smpt thn bpe lme ntah ni..haha..mne mau cri duit ni??anyone got any idea??

stok megi ade lg bpe bungkus ntah..knp ye..time duit x de ni la bru nk bringat..time duit ade..haa..blnje x ingt dunia..pntang tgk mende..seme nk bli..bile da x de ni…tgk la ape2 pon..wat x thu je..bkn wat x thu pon sbnrnye..nk bli.tringin sgt2 nk bli..tp tpkse wat x thu la..nk bli cmne kn..duit nk mkn pon x lps..ade hti nk bli mende laen???

penah dgr psl biz intenet??for sure penah kn??mcm2 bisnes intenet ade kt M’sia ni..tp sjauh mne kbnrnnye??fungsinye..utk tlg org2 yg ketandusan duit mcm kite ni..dr duit..kite wat duit..tp btul ke??haa..renung2kn..& selamat beramal..assalamualaikum..huhu

pokai-beb

March 25, 2009

Teka – teki

Posted in Trivia at 8:18 AM by anokberanok

Dalam ruangan teka-teki ini terdapat beberapa teka-teki yang kami dapati dari berbagai sumber. Ianya hanyalah sebagai hiburan semata-mata. Untuk mendapatkan jawapan sila “highlight” pada ruang jawapan.

Soalan 50: Burung apakah yang boleh berdiri, boleh baring tetapi tak boleh duduk? Jawapan: Penguin
Soalan 49: Gajah lalu titi patah, lepas tu kambing pula lalu. Apa yang patah pulak? Jawapan: PATAH BALIK laaa, benggang pasal titi tu dah patah.
Soalan 48: Lima pasang stokin direndam di dalam laut merah. Setiap pasang stokin itu berwarna putih, hijau, biru, kuning dan hitam. Apa akan terjadi kepada semua stokin tersebut? Jawapan: Stokin tu basah lah….
Soalan 47: Dalam banyak-banyak cecair, cecair apakah yang akan menjadi beku apabila dipanaskan? Jawapan: Telur
Soalan 46: Dalam banyak-banyak kuih, kuih apakah yang orang makan tepinya sahaja? Tengahnya tidak dimakan. Jawapan: Kuih Donut
Soalan 45: Apa tiga jenis buah yang terselamat dalam kebakaran disebuah kedai? Jawapan: Buah keranji sebab dalam perahu, pisang emas sebab dibawa belayar dan buah cempedak sebab diluar pagar.(berdasarkan pantun melayu)
Soalan 44: Apabila ditarik yang diatas gembira dan yang di bawah merana. Apakah ia? Jawapan: Pengail yang dapat ikan.
Soalan 43: Aku berjalan di tepi pantai, diatas pasir tanpa mencecah air. Bila ku toleh kebelakang, tiada kesan tapak kakiku. Kenapa? Jawapan: Aku berjalan secara mengundur!
Soalan 43: Seekor lembu menghadap utara, kemudian pusing kekanan 180 darjah, kemudian 270 darjah kekiri. Kearah mana lembu itu menghadap sekarang? Jawapan: Kebawah! Ia masih tetap menghadap ke bawah dan memakan rumput.
Soalan 42: Bila loceng bas ditekan, bas akan berhenti. Apa yang akan turun dahulu? Jawapan: Spedometer bas lah…
Soalan 41: Apa bezanya jatuh pokok kelapa dengan jatuh perigi? Jawapan: Jatuh pokok kelapa, naik dulu baru jatuh, jatuh perigi jatuh dulu baru naik.
Soalan 40: Kenapa doktor bedah kalau melakukan pembedahan mulutnya ditutup ? Jawapan: Kalau matanya yang ditutup, dia tak dapat melihat!
Soalan 39: Kenapa mayat dibungkus kain putih? Jawapan: Kalau dibungkus dengan kain hitam , siapa takut!!!!
Soalan 38: Bila gajah jadi ayam, lalu singa jadi ayam,dan kambing jadi ayam. maka ayam menjadi apa? Jawapan: Ayam jadi banyaklah bilangannya.
Soalan 37: Panjang mana ekor tikus dengan ekor kuda? Jawapan: Panjang ekor tikus, karena tikus kalau berjalan ekornya menyentuh tanah.
Soalan 36: Kenapa di tepi rel keretaapi ditaruh batu kerikil? Jawapan: Kerana kalau ditaruh pisang goreng pasti jadi rebutan.
Soalan 35: Lampu apa yang kalau dipecahkan keluar orangnya? Jawapan: Lampu jiran tetangga kita. Cobalah pecahkan, nanti akan keluar orangnya.
Soalan 34: Kalau ditutup dia akan mengintai,tapi kalau dibuka dia akan marah-marah? Jawapan: Orang naik beca semasa hujan
Soalan 33: Ada satu benda, kita berdiri dia baring, kita baring dia berdiri tapi bila kita jalan dia pun ikut sama. Nak tinggal tak boleh pulak tu. Jawapan: Tapak kaki kitalah.
Soalan 32: Mengapa guru sejarah selalu botak di bahagian belakang kepala, sedangkan profesor dibahagian depan? Jawapan: Kerana guru sejarah memikirkan masa lampau,sedang profesor memikir untuk masa depan.
Soalan 31: Apakah benar kita bakal sial jika jumpa dengan kucing hitam? Jawapan: Ia bergantung kepada kedudukan anda samaada anda manusia atau tikus!
Soalan 30: Kenapa kecantikan lebih penting bagi seorang perempuan dibandingkan dengan kepintarannya? Jawapan: Sebab lelaki yang bodoh jumlahnya lebih banyak dibandingkan lelaki yang buta.
Soalan 29: Kalau manusia panjat pokok nampak bukit, kalau kura-kura panjat pokok nampak apa? Jawapan: Nampak pembohongnya, Sebab kura-kura mana boleh panjat pokok.
Soalan 28: Apakah yang berada diantara langit dan bumi. Jawapan: Mungkin ada banyak jawapan, tapi kat sini jawapan yang dikehendaki adalah “dan”
Soalan 27:Apakah benda bertali  yang apabila kita pegang, ia akan mati, tetapi bila dilepaskan ia akan hidup, namun akan mati juga bila dibiarkan lama-lama? Jawapan: Gasing! Tak kiralah gasing cina ke gasing melayu ke semuanya sama.
Soalan 26:Apabila suami dapat, maka isterinya pun dapat sama, tetapi bila si isteri yang dapat, si suami tak mendapat sama. Apakah itu? Jawapan: Gelaran Dato, Bila Suami mendapat gelaran Dato, Isteri akan dapat gelaran Datin, Tetapi bila Isteri mendapat gelaran Dato, suami tidak mendapat sama.
Soalan 25:Jika sebatang pokok dipotong akan menjadi semakin rendah, apakah bendanya yang semakin dipotong semakin menjadi tinggi? Jawapan:Seluar panjang. Bila dipotong ianya akan semakin tinggi.
Soalan 24: Tulang seperti ikan, jinjang seperti zirafah. Kadang di atas, kadang di bawah. Kalau salah kedudukan boleh kabur pandangan, kurang pendengaran. Jawapan: Antena TV. Kadang orang pasang kat atas bumbung, kadang pacak jer kat tanah, kalau kedudukan tak betul, gambar pun kabur, suara pun tak ada….
Soalan 23: Bila makan pisang, buang kulit, tapi kalau makan kulit, buang apa? Jawapan: Buang tebiat
Soalan 22: Batang apa berlubang-lubang, Tirus di atas di bawah Kembang, Terkadang tegak terkadang tumbang, celaka benar kalau ditebang. Jawapan: Batang hidung engkaulah!
Soalan 21: Pak Ali ada sebuah ladang, tetapi dia nak tanam 2 jenis pokok iaitu getah dengan koko. Untuk memenuhi cita-citanya dia pun tanamlah pokok getah separuh dan pokok koko separuh, Soalannya pokok apa tumbuh dulu? Jawapan: Dua-dua tak tumbuh, sebab dia tanam separuh je. Hehehe!!
Soalan 20: Ada seorang wanita yang sarat mengandung dan nak bersalin, lalu suami dia bawa isteri tu ke hospital. Dia melalui ladang kopi dan lombong bijih timah. Lepas anak dia lahir, dinamakan Fatimah. Kenapa ? Jawapan: Sebab anak dia tu perempuan
Soalan 19: Negara apa yang banjir dulu lepas tu baru hujan? Jawapan: Bahrain – bah tu banjir, ‘rain’ tu hujan…
Soalan 18: Kalau kancil dengan rusa berlaga, siapa yang akan mati? Jawapan: Pemandunya lah yang mati…… kalau kereta kancil dengan rusa berlanggar….mati lah orang tu, kan-kan?
Soalan 17: Kenapa ayam lepas minum dia dongakkan kepala.kalau makan tak pulak? Jawapan: Sebab dia fikir nak buang air kecil tak boleh-boleh.
Soalan 16: Mula-mula aku buka baju, lepas tu aku sapu bedak, setelah badanku disapu bedak, aku pun terjun kedalam tasik. Lalu aku mandi. setelah selesai mandi, aku pun naik dari tasik. Siapakah aku? Jawapan: Pisang Goreng
Soalan 15: Haiwan apakah perutnya di kepala, kakinya dikepala,bahkan mata dan mulutnya juga di kepala? Jawapan: Kutu ler…Sebab memang dok kat kepala orang!
Soalan 14: Apakah hidupan yang masa kecilnya berkaki 4, bila besar berkaki 2 kaki dan bila tua pula berkaki 3? Jawapan: Manusia! Semasa kecil merangkak, bila besar berjalan dengan dua kaki dan bila tua bertongkat.
Soalan 13: Apakah haiwan yang berkaki 3? Jawapan: Kuda cacat. Kalau tak cacat pasti kakinya 4.
Soalan 12: Kenapa kebanyakkan motosikal namanya YAMAHA? Jawapan: Kerana yang menciptanya orang jepun. Kalau arab yang cipta mungkin namanya YAMAHMUD.
Soalan 11: Apa perbezaan antara orang kurus dan orang gemuk? Jawapan: Orang kurus makan hati, orang gemuk makan tempat.
Soalan 10: Haiwan apakah yang paling tidak sopan? Jawapan: Kutu, kerana sering memijak-mijak kepala orang.
Soalan 09: Kenapa koboi mexico kalau berjalan sering membawa gitar? Jawapan: Takkan nak bawak piano pulak! besar tuh!
Soalan 08: Seorang lelaki memakai pakaian  serba hitam, seluar hitam, kasut hitam, sarung kaki hitam, sarung tangan hitam, dan kacamata hitam. Ia berjalan di sebuah lorong hitam. Seluruh lampu di lorong itu padam. Kemudian, sebuah kenderaan berwarna hitam dengan lampu yang juga padam meluncur memasuki lorong. Namun tepat di depan lelaki itu kenderaan berhenti. Bagaimana mungkin pemandu kenderaan itu boleh melihat lelaki serba hitam itu? Jawapan: Waktu itu adalah siang hari bukannya malam!
Soalan 07: Badannya keras tapi kurus, tidak mempunyai tangan dan berkepala hitam, Apa tu? Jawapan: Anak mancis daaa.
Soalan 06: Ada sebuah laut besar, dekat laut ada kapal besar, dalam kapal besar ada rumah besar, dalam rumah besar ada orang besar, antara bebanyak ni apa paling besar? Jawapan: Orang tu le penipu besar, mana ada rumah dalam  kapal… ha…ha…ha..
Soalan 05: Apa yang terjadi jika Graham Bell tidak menciptakan telefon? Jawapan: Perjalanan anda tidak akan terganggu oleh kerja-kerja menggali jalan oleh TELEKOM
Soalan 04: 10 ekor burung sedang terbang, tiba-tiba berdentum guruh dengan kuat. 6 ekor burung terus terbang tanpa masaalah,namun 4 ekor burung telah jatuh kebumi. Soalannya: Kenapa 4 ekor burung itu jatuh kebumi? Jawapan: Kerana 4 ekor burung itu menutup telinga dengan kepaknya dan menyebabkan ia tidak dapat terbang seperti biasa.
Soalan 03: Binatang apakah yang paling kaya didunia? Jawapan: Beruang (sebab binatang ni ber wang)
Soalan 02: Ikan apakah yang separuh jawa dan separuh inggeris? Jawapan: Ikan Belukang kerana “Blue” adalah perkataan inggeris, “Kang” adalah perkataan Jawa.
Soalan 01: Apa orang islam arab kata jika: 1- Seorang pekerja jatuh bangunan lalu mati… 2- Seorang wanita berlari keliling padang tanpa seurat benang… 3- Gaji anda akan dinaikkan 30% bulan depan. Jawapan: Mereka akan kata. 1-Inna lillahi wa ina ilahi roo jiuun. 2- Astagh firullah hal azim. 3- Alhamdulillah.

March 23, 2009

Support our local animated Film..

Posted in Uncategorized at 2:28 PM by anokberanok

Video Promo – Geng

Scene best..real..huhu

Ni pon best..cmne la dorg wat

upin & ipin the musical

Upin & ipin..pengembaraan bermula

minggu yg agak bz..

Posted in Uncategorized at 12:48 PM by anokberanok

hi hi hi…lmenye aku x menaip kt sini..time rjn..rjn sgt..time mls..mmg btul2 mls..adoiyai..haha..tp mlm ni tetibe rse mcm rjn je nk menaip kt sini..so mlm ni..aku akn cite knp aku mcm mls je nk menaip kt blog ni..haha

alkisah maka di beritakan bhw kebizian aku ni mmg melampaui batasan..bz dgn program2 kampus wat..aku lak jd ajk..so kne la mmbz kn diri wlaupon pntnye x trgmbr dgn mane2 camera..keje sorg wat.. mcm keje utk 4,5,6 org wat..mule2 start dgn sukan kayak..smggu lps tu open taekwondo lak..kne plak mse mggu prgrm open taekwondo tu..aku ade group presentation lak..hasilnye..presentation hancur..sbb kurang lthn..”I dunno wat am i talking about..so dats all..TQ”..haha..ni la ayt aku gune..x penah2 aku gune ayt ni utk present..adoiyai..hancus..hancus..

so da lps mggu prgrm..skg ni kne lak fokus utk wat projek multimedia..group aku kne wat video klip utk dak pompuan..lagu Attomic Kitten  – Eternal Flame..haha..klaka dowh mse shooting…msg2 segan nk blakon dpn cam..tp nk x nk..kne wat gak..so..tgk je la ape outputnye nnti..yg pntg utk video shooting da setel..skg ni msuk phase editing n msuk2 kn effect..ntah jd ke x aku pon x thu la tu..haha..1st time wat seme ni..

bile da hbs projek ni..so krgla sket bz..ni last projek utk sem ni..lps tu just mggu presentation je la..ape2 pon..all da bez utk diri aku sndri..nk tggu org bg smgt..x de..so..knela bg smgt kt diri sndri kn..haha..k la..see u all again..papai..

March 21, 2009

GPRS MMS Activate Setting For Hotlink DiGi Celcom, Useful info!!

Posted in Uncategorized at 5:11 PM by anokberanok

For Hotlink GPRS Activation hotlink

1. Press *133# to activate your Gprs & MMS

For the setting

1. SMS “GPRS “BRAND” “MODEL” and sent to 22333 example “gprs nokia n70”
2. SMS “MMS “BRAND” “MODEL” and sent to 22333 example “mms nokia n70”

For Hotlink 3g Activation

1. Press *136# to activate your 3G and 3G MMS (you can activate it for non-3g phone also)

For the setting

1. SMS “3Gwap “BRAND” “MODEL” and sent to 22333 example “3gwap nokia n70”
2. SMS “3GMMS “BRAND” “MODEL” and sent to 22333 example “3gmms nokia n70”

Maxis Website Online Configuration

https://portal.dmssys.maxis.com.my/tms-self…08-FAE70A2DEFDD

If the above requires pin or password, it is “0123

————————————————————————————————————————————————-

For Celcom GPRS And MMS Activationcelcom_xpax2_b

Celcom (MMS & GPRS): http://www.celcom.com.my/cep/productservic…RSMMS/main.html

Go to Write Message.
• Type gprspre (for prepaid) send to 95000 or b Type gprspost (for postpaid) send to 95000
• You will receive the settings & save / install all settings.
• You will be charge SMS send RM0.15 and SMS received RM0.40

Or refer to manual at http://www.channelx.com.my/mdp/gprs/wap_config.jsp and http://www.celcom.com.my/cep/productservic…RSMMS/main.html

• Manual WAP GPRS Settings
• On Desk, tab Control Panel -> Internet setup.(or similar)
• Tab New access pt. and tab No, then tab Next and key in the following:
Connection name: Celcom GPRS
Data bearer: GPRS
• Tab Next
Network type: IPv4
Auto-retrieve access point: (Unchecked)
Access point: celcom.net.my (Postpaid)
Access point: celcom (Prepaid)
• Tab Next and key in the following.
Prompt password at every login: (Unchecked)
Username: (Blank)
Password: (Blank)
• Tab Next then tab Finish and OK to complete the setup.

MMS Settings

Or refer to manual at http://www.channelx.com.my/mdp/gprs/wap_config.jsp and http://www.celcom.com.my/cep/productservic…RSMMS/main.html

• On Desk, tab Messaging and then press the Menu key -> Tools -> Message settings -> Multimedia message…(or similar)
• Tab Internet setup, then tab Next and key in the following:
Internet settings name: Celcom MMS
Data bearer: GPRS
• Tab Next
Network type: IPv4
Auto-retrieve access point: (Unchecked)
Access point: mms.celcom.net.my (Postpaid)
Access point: celcom (Prepaid)
• Tab Next and key in the following.
Prompt password at every login: (Unchecked)
Username: (Blank)
Password: (Blank)
• Tab Next then tab Advanced, under Proxies, key in the following:
Protocol: HTTP
Use proxy: (Checked)
Proxy server address: 10.128.1.242
Port number: 8080
• Tab OK then Finish
• Under Homepage, key in http://mms.celcom.net.my and tab OK to complete the setup.
• To send a MMS, under the Messaging menu, tab New multimedia msg.

————————————————————————————————————————————————-

For DiGi GPRS Activation digi-logo1

Manual WAP Settings
• On Desk, tab Control Panel -> Internet setup. (or similar)
• Tab New access pt. and tab No, then tab Next and key in the following:
Connection name: DiGi GPRS
Data bearer: GPRS
• Tab Next
Network type: IPv4
Auto-retrieve access point: (Unchecked)
Access point: digiwap
• Tab Next and key in the following.
Prompt password at every login: (Unchecked)
Username: digi
Password: digi
• Tab Next then tab Finish and OK to complete the setup.

MMS Settings

OTA at http://www.digi.com.my/data_services/gprs/…fig.do?page=web

• On Desk, tab Messaging and then press the Menu key -> Tools -> Message settings -> Multimedia message… (or similar)
• Tab Internet setup, then tab Next and key in the following:
Internet settings name: DiGi MMS
Data bearer: GPRS
• Tab Next
Network type: IPv4
Auto-retrieve access point: (Unchecked)
Access point: digimms
• Tab Next and key in the following.
Prompt password at every login: (Unchecked)
Username: mms
Password: mms
• Tab Next then tab Advanced, under Proxies, key in the following:
Protocol: HTTP
Use proxy: (Checked)
Proxy server address: 203.92.128.160
Port number: 80
• Tab OK then Finish
• Under Homepage, key in http://mms.digi.com.my/servlets/mms and tab OK to complete the setup.
• To send a MMS, under the Messaging menu, tab New multimedia msg.


Next page